Verdenscuparrangementet i langrenn forrige helg (15 – 17. desember) bød på noen av de mest utfordrende værvarsler og værforhold.  Selv med dette så ble det tre veldig fine konkurransedager.

Her er litt om utfordringene arrangøren måtte takle.

Granåsen driftes til daglig av Trondheim kommune.  Når det er arrangementer så koordinerer driftsavdelingen løypeprepareringen sammen med arrangørens løypesjef.  Under de største arrangementene så er også rennets jury involvert i beslutningsprosessen angående metoder og tidspunkt for prepareringen.  Trondheim kommune har igjennom de siste årenes store arrangementer vist seg som en meget god samarbeidspartner og har bygd opp stor kunnskap og erfaring om preparering samt en stor utstyrspark.

DAG 1 – fredag (Sprint skøyting):

To dager før verdenscuparrangementet snudde værvarslet totalt, fra å vise -10 -15 grader og finvær i to måneder, til mildvær og snø natta før og under den første renndagen.  Måtte det planlegges for å preparere løypa mellom sprint prolog og hvert heat? Hvilket utstyr skulle det planlegges å prepareres med?

Siden juryen beslutta at 6 klassiske startspor skulle settes (selv om det var skøyteteknikk) så foreslo løypesjefen å sette sporene på torsdag kveld.  Med snøvær i værmeldinga for neste morgen så var dette kanskje en uklok ide, men ved å legge en flisduk over de ca. 30 meter lange startsporene og tidtakerutstyret på startstreken så var sporene utmerket neste morgen da flisduken ble rulla opp i løpet av 15 minutter.  Resten av sprintløypa ble preparert (pakka og frest) for skøyting seint kvelden før, og tre skutere med rulle ble gjort klare for bruk om det skulle komme mer enn et par cm med snø på morgenen før konkurransen starta.

I prinsippet så er det tre prepareringsmetoder som kan brukes:

  1. Preparering med stormaskin og fres (ca. 6 meter bred og tung PB 400/600)
  2. Preparering med mindre maskin og fres (ca. 2.5 meter bred og lettere PB 100)
  3. Preparering med snøskuter uten fres og med rulle/sladd

(Større og tyngre utstyr medfører at snøen trenger lengre tid å sette seg/fryse til, så en arrangør kan som regel ikke preparere med en stormaskin like før rennet starter, særlig hvis det er mildvær)

I tillegg til maskinelt utstyr så har løypesjefen også en løypepatrulje til rådighet på renndagen (løypesjef for verdenscupen og VM 2025 er mangeårig frivillig løypesjef i Granåsen, ToreHammer).  I forkant av både sprint prologen og finalene, med bare 1 – 2 cm med snø, så ble løypepatruljen (istedenfor maskiner) brukt til å «tråkke ned» snøen rundt løypa.  Siden det snødde jevnt, gikk løypepatruljen flerfoldige runder i sprintløypa, og på slutten av dagen viste GPS klokka at de hadde gått mellom 30 – 40 km.  En god treningsdag for skigruppa fra Heimdal Videregående Skole!

Foto fra fis-ski.com nettside

DAG 2 – lørdag (Skiathlon):

Værmeldingen for neste dag (lørdag) viste mye regn over natta og dagen, så prepareringen med to stormaskiner ble utsatt til kl 02:00, og løypene for rennet ble da først frest og glatta ut.  Klassisksporene ble så satt fra kl 03:00.  Startsporene på stadion ble satt med PB100 maskinen og ved å bruke GPS utstyret i maskinen (istedenfor at sjåføren manuelt satte sporene ved å følge påler eller lignende).  GPS verdiene hadde blitt målt og lasta inn ved å bruke kommunens GPS måler og telefonapp.

Rundt den ene Skiathlonløypa ble det videre satt fire klassiske spor i best mulig ideallinje.  Optimalt (og til VM neste år) vil kommunen bruke en 4-spors panne og stormaskinen, men siden denne sporpannen ikke var på plass, så ble det kjørt to runder med PB 100 maskinen og satt to spor i gangen.  Dette blir selvsagt litt utfordrende for sjåføren (det skal være 1 m 20 cm mellom alle sporene) på runde nummer to, men det ble til slutt utmerket.  På grunn av noen utfordringer med den bløte snøen ble sporsettinga ikke ferdig før kl 7:00 og dette var akkurat nok tid til at den kramme snøen fikk satt seg før smørerne møtte opp for å teste skia.

Foto fra fis-ski.com nettside

DAG 3 – søndag (Intervallstart klassisk):

Værmeldingen for søndag bød på plussgrader over natta og et væromslag til minusgrader mellom kl 09 – 10 på morgenen.  Løypesjefen foreslo å preparere så seint som mulig slik at det var minst mulig sjanse for at det ble isføre når temperaturen gikk under null grader.  Prepareringen starta kl 04:00 og var ikke ferdig før kl 07:00.  På grunn av været og temperaturen måtte fresen kjøres sakte for å få godt resultat.  To maskiner ble brukt «side om side» til å frese og glatte ut hele løypebredden, og det ble observert at det fort ble en kant i midten.  En tredje maskin skulle kanskje ha vært brukt i tillegg?  Som vanlig ble en PB100 maskin brukt til a sette ett klassisk idealspor rundt det meste av løypa.  I tillegg ble det satt to spor ut ifra stadion/ved passering og de første 300 meterne.  Det ble også satt to spor de siste ca 500 meterne (slak og rett stigning mot og opp den siste bakken).

Foto fra fis-ski.com nettside

Oppsummert, så ble det et flott prøve-VM med mange utfordringer for de som var ansvarlig for prepareringen av løypene.  Resultatet ble imponerende og gruppa er nå rik på gode erfaringer for neste års VM.  VM 2025 strekker seg over nesten 3 uker, og i Trøndelag betyr dette som regel en dose av alle slags værtyper.